Jak je to s hvězdičkami a luxusními hotely v Evropě?

Dnes se podíváme, jak funguje klasifikace hotelů, tedy co vlastně znamená počet hvězdiček, které jsou pyšně uváděny u názvu téměř každého hotelu. Dále prozkoumáme naší databázi hotelů a koukneme se, jaké evropské státy mají nejvíce těch luxusnějších hotelů se **** a ***** hvězdičkami jako jsou Hilton (např. hotel Hilton v Londýně), Ritz-Carlton (např hotel Ritz-Carlton v Moskvě) nebo Four Seasons (např. hotel Four Seasons v Paříži). nebo naopak těch spíše turistických ubytování. Myslíme si, že i v dnešní době internetu a databází recenzí, které lze ke každému hotelu najít, klasické a známé hvězdičky stále neztratily svůj smysl a je jistě zajímavé se s nimi blíže seznámit. 

Snaha třídit hotely podle jejich kvality se projevuje již velmi dlouho. Například Forbes Travel Guide začal třídit hotely podle kvality pomocí hvězdiček již v roce 1958. Poté se po světě rozvinulo mnoho systémů řízených různými organizacemi, které se snažily hodnotit kvalitu ubytovacích zařízení. Jejich fungování bylo omezeno zpravidla hranicemi státu, ve kterém byly vytvořeny. V Evropě došlo k jistému sjednocením systémů hodnocení hotelů a penzionů až v roce 2009, kdy vznikla tzv. Hotelstars Union na ustanovující konferenci v Praze. A my, Česká republika, jsme byli zakládajícími členy této asociace spolu s Německem, Rakouskem, Maďarskem a dalšími třemi členy. Během let se asociace rozrostla na dnešních 17 členů a další země mají v plánu se přidat.

A jaké jsou tedy kritéria kvality hotelů definované touto organizací? Dříve než se do toho pustíme, je třeba připomenout, že pojem hotel a penzion je třeba rozlišovat, jde-li o hodnocení jeho kvality. Hotely mají celkem pět kategorií kvality, penziony, tedy ubytovací zařízení, u kterých nemůžete očekávat, že Vám dají i snídani, oběd či večeři, mají pouze čtyři. Dále se tedy budeme zabývat pouze hotely, penziony necháme třeba na příště. Navíc tato klasifikace už vůbec nemluví o apartmánech, bungalovech, kempech a podobně. Uvidíte-li hvězdičkové hodnocení například u kempu, je třeba si zjistit, podle kterých kritérií bylo hodnocení stanoveno a jestli náhodou nezasedal v jednočlenné porotě pouze majitel ubytování. Teď už jdeme ke slíbenému hodnocení hotelů:

Tabulka - Kritéria hodnocení hotelů, pozn. každá vyšší kategorie obsahuje všechny kritéria té předchozí (více zde)

*
  • 100 % pokojů má sprchu/WC nebo vanu/WC
  • Každodenní úklid pokoje
  • 100 % pokojů má barevnou TV včetně dálkového ovladače
  • Stůl a židle
  • Mýdlo nebo tekuté tělové mýdlo u umyvadla
  • Osušky
  • Služby recepce
  • Veřejně přístupný telefon pro hosty
  • Rozšířená snídaňová nabídka
  • Nabídka nápojů v hotelu
  • Možnost uložení cenností
**
  • Snídaně formou bufetu
  • Světlo na čtení vedle lůžka
  • Přístup na internet v pokoji nebo ve veřejných prostorách
  • Platba platební kartou
  • Tekuté tělové mýdlo nebo sprchový gel u sprchy/vany
  • Poličky na prádlo
  • Nabídka hygienických předmětů (např. zubní kartáček, zubní pasta, holící souprava)
***
  • Recepce otevřena 14 hodin, telefonicky dostupná z hotelu i zvenčí 24 hodin denně, personál hovořící dvěma jazyky
  • Sedací souprava v prostoru recepce, pomoc se zavazadly na požádání
  • Nabídka nápojů v pokoji
  • Telefon v pokoji
  • Vysoušeč vlasů, kosmetické ubrousky
  • Zrcadlo na výšku postavy, odpovídající místo nebo box pro uložení zavazadla/kufru
  • Šitíčko, pomůcky na čištění obuvi, služba prádelny a žehlení
  • Polštář a přikrývka navíc na požádání
  • Přehledný systém vyřizování stížností
****
  • Recepce otevřená 16 hodin, dostupná telefonicky 24 hodin z hotelu i zvenčí
  • Hotelová hala s místy k sezení a nápojovým servisem, bar
  • Snídaňový bufet nebo snídaňový jídelní lístek prostřednictvím Room Service
  • Minibar nebo nápoje 16 hodin denně prostřednictvím pokojové služby - "Room Service"
  • Čalouněné křeslo/pohovka se stolkem
  • Župan, pantofle na požádání
  • Kosmetické produkty (např. sprchovací čepice, pilníček na nehty, bavlněné tampony), kosmetické zrcátko, velká odkládací plocha v koupelně, topení v koupelně
*****
  • Recepce otevřená 24 hodin denně, vícejazyčný personál
  • Parkování zajištěné obsluhou (Valet parking)
  • Concierge, poslíček (bagážista)
  • Prostorná hala recepce s místy k sezení a nápojovým servisem
  • Osobní přivítání každého hosta květinami či dárkem na pokoji
  • Minibar a nabídka pokrmů a nápojů prostřednictvím Room Service 24 hodin denně
  • Produkty osobní péče v lahvičkách
  • Internet - PC v pokoji na požádání
  • Trezor v pokoji
  • Služba žehlení (navrácení do 1 hodiny), služba čištění obuvi
  • Večerní služba odestýlání (Turndown service)
  • Kontroly Mystery Guest

 

 

Zkrátka některé služby **** a ***** hvězdičkových hotelů jsou vyloženě rozmazlovací a naopak 1* hotel s rozumným provozovatelem, který odpovídá daným kritériím, může mít pro spoustu lidí dostatečné vybavení.

Teď se podíváme, jaké jsou relativní počty hotelů v Evropě a počty luxusních hotelů v Evropě. Zde se dopustíme malé chyby, když budeme porovnávat i země, které nejsou v Hotelstars Union. Existují totiž různé převody a odhady hodnocení hotelů, které používáme. Srovnávat budeme celkem 86 000 hotelů. Víme, že nemáme v databázi úplně všechny hotely v Evropě, ale máme jich určitě dost nato, aby níže uvedená čísla byla dostatečně reprezentativní.

Na obr. 1 jsou hezky vidět relativní počty jednotlivých kategorií hotelů podle státu. Je vidět, že u většiny států jsou nejvíce zastoupeny *** a **** hotely. Například v Německu nebo Polsku dělá počet *** hotelů kolem 60 % všech hotelů. Naopak v Rakousku nebo Chorvatsku je přibližně polovina všech hotelů ****. Největší procento těch nejluxusnějších hotelů je překvapivě v Bělorusku (téměř 11 %), v Portugalsku (10 %) a na Ukrajině (8 %). Podíváme-li se naopak na více turistické kategorie hotelů * a **, uvidíme, že největší podíl jednohvězdičkových hotelů má Španělsko (10 %) následovanéŘeckem se 6 %. Kategorii ** hotelů vede Francie s 31 %. 

relativni pocty hotelu

Obr. 1 Relativní počty hotelů podle počtu hvězdiček pro jednotlivé státy v Evropě

 

Chcete-li po Evropě vyrazit do ***** hotelu, můžeme Vám nabídnout následující počty hotelů v jednotlivých evropských zemích.

pocety 5* hotelu

Obr. 2 Počty ***** hotelů v jednotlivých evropských státech

V počtu pětihvězdičkových hotelů jasně vede Itálie s 481 hotely. Na druhé místo je možné zařadit hned několik států s podobným počtem 5*, sice FranciiŘeckoŠpanělskoVelkou Británii. Dále má stále slušný počet těch nejluxusnějších hotelů NěmeckoPortugalskoRusko. Česká republika je s 53 hotely pod evropským průměrem, který činí 117 hotelů. Překvapuje nás, že velmi turistické země jako Chorvatsko nebo Rakousko nenabízejí tolik nejluxusnějších možností ubytování v hotelu. 

Bylo zajímavé nahlédnout do toho, jaké trendy v hotelnictví v jednotlivých evropských zemích vedou a jestli se země zaměřují spíše na turistické kategorie hostů nebo spíše na klientelu vyžadující luxus. Data z jara 2019 jsme si uložili, zkusíme se na ně znovu za nějaký čas podívat, abychom zjistili, jestli se v nějakých státech trendy v hotelnictví mění.


Štítky